Sport staféták
Kétféleképpen bonyolíthatók le:
– ha a csapatok egymás mellett libasorban sorakoznak fel
– ha a csapatok két részre osztva, egymással szemben sorakoznak fel.
Kezdéskor az első ember elindul, és a gyakorlat elvvégeztével visszafut a csapatához, és kézzel megérinti a következő játékostársa kezét. Az utolsó játékos célba érésével kell jelezni a staféta befejezését.
1.A következő tárgyakkal történhet:
A. Labda
labda vezetése: kézzel, lábbal, testrésszel, tárgyakkal (Bot, seprű, teniszütő, stb.)
labda vezetés módja: pattogtatva, fújva, ütve, bokák között, előre vagy hátra, húzva vagy vontatva
B. Karika
C. Egyéb tárgyakkal: ugrókötél,szék, súlyzó, egy másik versenyző, stb.
2.A következő akadályok között:
A. valaminek a megkerülése
B. valaminek az átugrása
C. valami alatt átbújás
D. valami felett átugrás: padon, gerendán egyensúlyozva, stb.
E. szlalom akadályok között
F. valaminek a vitele
G. valaminek az elvégzése: varrás, hámozás, vágás, számolás, stb.
3.A következő futás típusokkal:
A: Törpejárás: guggolásban lépegetve előre vagy hátra
B: Kutyafutás: négykézláb haladva
C: Békaugrás: csípőre tett kézzel kell guggolva járni
D: Nyúlugrás: guggoló-támaszból, páros, zárt lábbal előre
E: Pókjárás: hátsó fekvőtámaszban láb elől, s így kell haladni
F: Rákjárás: pókjárás fordítottja, itt a kéz halad elől
G: Indián szökdelés: jobb kéz emelésével együtt, a bal láb emelése és fordítva, folyamatosan
H: Mackójárás: bokafogás két kézzel, s így kell lépni
I: Fél lábon: bokafogás hátul ellenkező kézzel
J: Teherhordó: bal vagy jobb térdet elől kézzel átfogjuk, s így kell lépni
K: Bukfenc: egyik irányba előre bukfenc, a másik irányba hátra bukfenc
L: Összekötve: páros lábbal ugrálva
M: Primadonna: lépkedés cipősarkon, hátrafelé haladva
N: Bizonytalan: két lépés előre, egy lépés hátra
O: Gurulva: haladás gördeszkán vagy görkorcsolyán
4.A következő tárgyak segítségével:
A: Zsákban futás: zsák derékon megkötve, páros lábbal haladva
B: Téglafutás: 3 db tégla, amelyből ketten állunk, harmadikért visszanyúlunk, és előre helyezzük, s egyik lábbal erre lépünk
C: Mocsárjárás: 2 db tégla, amelyből az egyiken állunk, a másikért visszanyúlunk, és előre helyezzük, s erre lépünk át mindkét lábunkkal
D: Egyensúlyozó: seprűnyél, asztalitenisz ütő, stb.
E: Öltöző – vetkőző: célbefutás után valamit leveszünk magunkról, s otthagyjuk. Csapattársunk érte fut, felveszi magára és így fut vissza
F: Ugrókötéllel: megadott gyakorlatok végzése a futás alatt
G: Lufi terelő: felfújt luftballon kézzel vagy tárggyal történő célba juttatása
H: Karikaterelő: hajtás kézzel vagy tárggyal, illetve hullahoppozás (derék körül mozgatás)
J: Pinponglabda: ütőn pattogtatva, vagy rajta tartva ill. fújva
K: Székvivő: hárman egymásnak háttal állnak és leguggolnak. Két kezüket a lábuk között átdugva, a közöttük lévő széket megfogják, és a célba juttatják
5.Két emberrel:
A: Talicskázás: az egyik játékos két kézre ereszkedik, a másik játékos két lábát felemeli, s így kézen állva, segítve egymást haladnak a célba
B: Bilincsben: kezeket hátul összekulcsolva és összekapaszkodva kell előrehaladni
C: Háromlábfutás: a két játékos egymás melletti lábát összekötjük
D: Hajóvontatás: gumimatracon vagy zsákon ülőt magunk után vontatunk
E: Bakugrás: az egyik játékos két kezét a térdére teszi, a másik két kézzel a hátára támaszkodva átugrik rajta, majd szerepcsere következik
F: Ördögkerék: ketten egymás lábait fogva bukfenceznek, gurulnak előre
G: Összpontosítva: homlok vagy mellek közé szorított labdával haladás (nem gurulhat el)
H: Lovas váltó: az első játékos viszi a másodikat a hátán, majd visszafelé cserélnek.
az első játékos viszi a másodikat a hátán, aki visszaszalad, és a harmadikat hozza el, folytatva az utolsó játékosig
6.Csoportosan:
A: Vonatozás: az egész csapat, egymás vállára tett kezekkel fut a célba
B: Hátraarc: csoportos hátrafelé futás, egymás derekát fogva
C: Kézfogó: csoportos futás kézfogással
D: Mocsárjárás: az első játékos kezében 2 db tégla, a többieknél egy. Az első lépés után az egyiket hátraadja, amelyre a következő játékos rálép, és a nála lévő téglát hátraadja. Az utolsó játékosnál, a tégla kézről kézre járva visszajut az elsőhöz, aki ismétlép egyet.
E: Szökdelés: mindenki a saját bokáját és az előtte álló vállát fogja futás közben
F: Sokkláb futás: minden szomszédos cipő cipőfűzőjét összekötjük
7.Egyhelyben, adogatva:
A: Hullámlabda: az első játékos jobb oldalon, a következőbaloldalon adja tovább a labdát, a mögötte legalább fél méterre álló csapattársának
B: Gyufaskatulya: az átadás kézérintés nélkül történik egyik orról a másikra
C: Tűbefűzés: az első kezében cérna, a második játékoséban pedig tű van. Cél a tű mihamarabbi befűzése. Ezután a második kezében cérna lesz, és a harmadik játékos kezében pedig a tű.
D: Csokis staféta: az első játékos megeszi a csokiját, a következő a “Jól esett” elhangzása után kezdi megenni a sajátját. (csokiból kibontás és szájbavétel, amelyet lehet nehezíteni, ha csak késsel és villával lehet megenni azt!)
E: Vizes staféta: az első játékos poharának tartalmát a második játékos poharába önti, aki tovább önti azt. Legalább a víz felének meg kell érkeznie a célba!
F: Szívószál staféta: a játékosok szájukban szívószálat tartanak. Az első játékos karikát tesz rá, amelyet szívószálról szívószálra kell átadni, kézérintés nélkül!
G: Búvárjáték: az utolsó játékos négykézlábra ereszkedik, és a szétterpesztett lábú csapattársak lábai alatt átbújva előrejön. A játék végeként, az első játékos ismét előre kerül.
H: Soradogató: az utolsó játékos egy labdát gurít az első játékosnak, ezután a lábak között előre jön. Az első játékos közben visszagurítja a labdát az utolsónak, aki ismét az előző módon jár el. A játék végére, az első játékos ismét előre kerül.
8.A következő ügyességi játékokkal nehezítve:
A: Bekötött szemmel: a játékosoknak a pár méterrel előttük lévő tárgyat (pld. szék) kell megkerülniük, s visszajutni csapatukhoz, ahol a következő játékos leveszi a kendőt társáról, majd a saját szeme elé köti, és így folytatja a stafétát.
B: Pincéres: ha vízzel töltött : tányért, poharat
ha kanálban : krumplit, tojást
ha vízzel telt pohárral : akadály alatt bújva
ha poharakkal : amelyeket egyenként székekre tesz, s azokat a következő játékos összegyűjti
A fentiek eljuttatása lesz a játékos feladata, s az érvényes célba érkezés feltétele, a tárgyak hiánytalan megérkezése.
C: Egyensúlyban: fejen egyensúlyozva: könyvet, pohár vizet, stb.
D: Szedegető: a földről kell a játékosoknak a szétszórt darabokat (babszem, gyufaszál, gémkapocs, stb.) felszedniük. Ezt a következő játékosnak átadják, aki ismét szétszórja azt. Lehet úgy is játszani, hogy csak bizonyos számú mennyiséget kell felvenni (pld. 15-20 szemet).
E: Szlalom: a játékosok két labdát kapnak,a melyeket lábbal rúgva kell a székekközött szlalom szerűen vezetni. (lehetséges, hogy az egyiket rúgjuk, és a másikat pattogtatjuk!)
F: Krumpli ültetés: az első játékos három db krumplit kap, amelyeket egyenként kell a kosárba raknia. A következő játékos feladata, ezek összeszedése.
G: Hosszú műszak: a játékos induláskor cérnát visz magával. Három széket kell érintenie, ahol egy-egy tűbe kell befűznie cérnáját.
H: Báburakodás: az első játékos hat darab bábút kap,amelyeket egy-egy kijelölt körbe kell letennie. A következő játékos feladata ezek visszavitele.
I: Zászlófutás: az első játékos nyolc darab zászlócskát kap, amelyeket egyenként a padlóra tett üvegekbe kell helyeznie. A következő játékos feladata ezek összegyűjtése.
J: Takarító: minden játékos kap egy-egy pinponglabdát. Az első játékos egy seprűt is kap, amellyel a szemétkosárig kell terelnie labdáját, ott segédeszközül egy szemétlapátot kap, amelyre ráseperve a labdát, azt a kosárba juttatja. Visszafutva átadja a seprűt, s a következőjátékos a saját labdájával teszi meg ugyanezt.
Játékosan:
A: Célba rúgás: az első játékos kap egy labdát, amelyet egy kiskapura kell rúgnia (ha talál, plusz pontot kap), az elrúgás után visszahozni a következő játékosnak. A játék végeredményét a találatok száma is befolyásolja!
B: Tréfás kötélhúzás: a kötél két végétől két-két méterre, háttal ültetjük le a csapatokat. Sípszóra indul a játék. A csapatok felugorva, a kötelet maguk felé kell húzniuk. Az a csapat győz, amelyik a teljes kötélhosszt áthúzta a saját vonalán (a csapat és a kötél vége között félúton).
C: Számoló: minden csapat előtt szék, és azon papír ceruzával. Minden versenyző egyenként odafut, s ráír egy számot (amelynek legalább héttel többnek kell lennie az előzőnél!). Az utolsó játékos feladata – saját számának felírása után – ,hogy hibátlanul összeadja a számokat. Az első végeredmény felmutatása jelenti a győzelmet!
D: Kígyóvedlés: A csapat sorban áll, és minden tagja, saját lába között hátranyújtja a jobb kezét, ezzel megfogva a mögötte lévő társa előrenyújtott bal kezét. Az első játékos bukfencezik – kezét el nem eresztik közben – a földön marad, míg az egész sor el nem megy felette. A többiek ugyanígy tesznek. Amikor mindenki fekszik, az utolsó játékos terpesztett lábbal elmegy a sor felett és felállítja társait. A játék vége akkor lesz, amikor az első játékost megérintette.