Szójátékok

Szójátékok

I. Szókincs

1.Betűbarkácsolás

Olyan szópárokat kell találni és mondatba ültetni, amelyek mindössze egy betűvel különböznek egymástól, de a szó belsejéből hiányzó betűtől a mondat értelme teljesen megváltozik.

Példa:              Dugjátok el, amitek van, mert jön a dézsmaszedő – dézsaszedő.

 

2. Kezdőbetűváltás

Játékunkban olyan szavakat kell gyűjteni, amelyekből nyitó vagy záró, esetleg mindkét fajta (mással) magánhangzójuk elhagyása után, valamilyen új szó formálható. Lehet nehezíteni is a játékot, ha meghatározzuk, hogy az új szavak csak tulajdon nevek lehetnek.

Nézzünk erre néhány példát.

gabona            —   Abon

briós                —   Rió

Csikar              —   sika

Bolti                 —   Olt   stb.

Teljes mondatok estén. A mondat eredeti formáját kell visszaállítani:

Példa:              mét mel a gedi fagyár. = Ismét üzemel a szegedi gyufagyár.

 

3. Monogramjáték

Egy-egy monogram nagyon sok nevet takarhat. Játékunk ezt használja ki, a feladványként csak egy monogramot adunk fel, vagy meghatározzuk a szóba jöhető személyek körét (író stb.), vagy e nélkül kell összegyűjteni azokat a neveket, amelyeket idézhet az a monogram.

A legtöbb nevet összegyűjtő győz itt is.

Például: K. F.

Karikás Frigyes –         Kazinczy Ferenc –        Kempelen Farkas

Kerényi Frigyes –         Kis Ferenc          –         Korányi Frigyes

Kossuth Ferenc –         Kölcsey Ferenc  –         Kubinyi Ferenc                         stb.

 

4. Szóösszetétel rövidítés

Az összetett szavakat szabályosan úgy rövidítjük, hogy egybevonjuk alkotórészeik (elő és utótagjuk) kezdőbetűjét és pontot teszünk a betűkapcsolat után. Ugyanaz az összetétel több szó rövidítésére is utalhat és ez játékunk alapja is. A játékvezető csak a kezdőbetűket adja meg, s ez alapján kell összegyűjteni megadott időre a lehetséges megoldásokat.

Példa U.H.

Úgyhogy    –       úszóhártya –      úszóhíd         –   úszóhólyag

Úthenger   –      úthálózat    –      úthasználat   –   újhagyma

Újsághír    –       újhold         –     úsághírdetés                                        stb.

 

5. Szólétra

Hogyan készül a szólétra?  Úgy, hogy készen kapjuk fokát, azaz a hangalak középső részét. Ezt kell beütni a létra két gerendájába: a szó kezdő és záró mássalhangzója közé, azaz minél több szót kell kitalálni, amelynek a megadott hangalak a közepe.

Példa:      .ara.

Barakk – darab – farag – garas – harag – harap – garat – karaj – marad – marat        stb.

Történhet úgy is, hogy tetszőleges számú betűt írtatunk fel a hangalak elé és mögé.

Példa.     .ara .

maskara – darabol – karambol – aranyos                                                                       stb.

 

6. Szókincspróba

Hiányos hangalakokat adunk meg, amelyekből a kezdő mássalhangzók, vagy kezdőbetűk hiányoznak.

Győz az a játékos, akinek a legtöbb ilyen szót sikerült összeírnia.

Példa:      . ál

bál – hál – mál – nyál – sál— sál – tál                             és ezek még csak három betűsök.

Játszható úgy is, hogy az utolsó betű, vagy betűk hiányoznak. A feladat ezúttal is minél több szó keresése.

Példa:   Lá  .

Láb – lágy — lám – lány – láp – láss – lát – láz                és így tovább.

A Szóvégmutató szótár c.könyv szerint van választék bőven.

Például:

2 betűs szó    ÁS -33212,  ÉZ – 412

3 betűs           TÁL – 141

4 betűs           ALOM – 202                   szó végén található!

Lehetséges változatok még:

a/         utolsó szótagot elhagyva ismét értelmes szót kapunk

b/         középső szótagot elhagyva ismét értelmes szót kapunk

c/         egy betű hozzátételével újabb szót kapunk

d/         első vagy az utolsó kettő betű elhagyásával ismét értelmes szót kapunk

e/         ugyanarra a betűre végződő szavak: pld. U-ra végződő főnevek

f/          ugyan avval a betűvel kezdődő szavak: b-vel kezdődő egytagú főnevek

g/         összetett szavak alkotása megadott előtaggal pld. Kor főnévből

h/         ABC egy betűjével kezdődő híres emberek nevének gyűjtése: pld. M-el írók

 

7. Rokonszavak

Sokszor -merő kényelemszeretetből- agyonhasználunk egy szót. Akkor is vele fejezzük ki magunkat, ha tucatnyi rokon értelmi szó kínálkozik az árnyaltabb közlésre. Tehát feladatunk minden megadott szóra rokonértelmüket kell gyűjteni.

Példa:              eszik,

Kajál, lakmározik, nyámmog, harap, burkol, fal, táplálkozik, falatozik, eszeget,                          eddegél, majszol. papizik, tömi magát (fejét, majmot ) gallérja mögé (orra alá)                         hányja az ételt., étkezik, fogyaszt, emészt.

Egy másik változata szerint olyan rokon értelmű szavakat kell találnunk, hogy azokban csak egyetlen egy magánhangzó fordul elő, de az akár többször is. Hogy melyik, azt a játékvezető mondja meg!

Példa:

Bolond    ü-vel    Süsü

Mászkál  ö-vel    Ődöng

 

8. Szónyilvántartás

A játékvezető kérdésére olyan szavakat kell gyűjteni, amelyekben egy bizonyos betű vagy betűk szerepelnek a szó egy előre meghatározott helyén.

Példa:

előtagban j, utótagjában ly               — bájmosoly, sajtlyuk, tejtartály,         stb.

szó belsejében  nny                            — gennyes, szennyes, mennyei,           stb.

 

9. Többtagú szavak

Olyan többtagú szavakat kell gyűjteni, amelyekből ha a középső szótagot kihagyjuk, új értelmes szót kapunk. Játszható fordítva is, amennyiben a megadott kéttagú szavakat kell, új háromszótagú szavakká kiegészíteni.

Példa:

Kaszalap          –  kalap                        valóság            –   vaság

épület               –  élet                          megoldás         –   megás

 

10. Szomszédok

Ha a szavak közötti sorrendet hátulról számított betűrend alapján vesszük, érdekes játékra nyílik lehetőség. A játékvezető megad egy szót, amelynek a szomszédait kell kitalálni a játékosoknak. A szomszédok a hátulról számított sorrendben előtte és utána elhelyezkedő szavakat jelölik. Győz az aki, eltalálja, vagy a legközelebbit találja el. (lelőhely: Szóvégmutató szótár)

Példa:

Kohol – azték – csoki – pufajka

Megoldás:

mindenhol         —  alkohol

vízfesték            —  ragaszték

kroki                  —  elnöki

szárazdajka      —  balalajka   (szó előtti és utáni szavak)

 

11. Álikerszók

Játékunkban olyan szavakat kell gyűjteni, amelyekben a szó eleje a szó második részében megismétlődik. A játékot még azzal nehezítjük, hogy előre megadjuk a szó betűszámát.

Példa:

3+3   testes       – gyöngyön

4+4   eledeled —  szemészemé

5+5   etettetett — megremegre

6+6   elénekelének –bölcsőből-cső

 

12. Nagyszavakban kis szavak

Olyan szavakat kell kitalálni, melyek hasonlóképpen értelmes kisebbekből állnak össze.

Játékunknak négy fokozata van.

Vegyes játék, amelyben vegyes szófajok keverednek egymással.

Példa:                         ti-por-tál, komp – oszt.

Főnév játékban a hosszabb szót két vagy több főnévből kell összeállítani.

A teljes szónak már nem kell főnévnek lennie.

Példa:                         zab – álom, szem – érem,

Az igejátékban több igéből kell tetszés szerinti szófajú szót összeállítani.

Példa:                        marad-ás-hoz, lő-dörög.

A fordítás játékban olyan szót kell találni, melynek fele egy szó, a másik fele pedig az első fél pontos idegen nyelvű fordítása, kiejtés szerint írva.

Példa:                          ő-zi (német sie), úr-vacsora (német Uhr, angolul watsh=óra)

 

13. Szóbravúrok

Játékunkban olyan szavakat kell gyűjteni, amelyek a szó kezdő mássalhangzója nélkül is értelmesek maradnak!

néma H

Példa:

Hőskor – őskor, Havas – avas, Harmada – armada, Holló – olló

Játszható úgy is, ha a kezdő mássalhangzót felcseréljük, s ekkor is értelmes szót kapunk!

Sz. helyet S

Példa:

Szótlan- sótlan, Szoros-soros, Szegély- segély, szintér-sintér.

Vagy úgy, hogy egy névelőt ragasztunk a szóhoz és így alakul ki új értelmes szó.

Példa:

Lapozás-alapozás, pad- apad.

Vagy a végére teszünk névelőt.

Példa:

kelt-kelta, szén –széna.

 

II. Foghíj beépítés

14. Szótöredék

Minden szótöredéket egy előre meghatározott fajta szóval kiegészítve értelmes szót kapunk.

Ez  a kiegészítő szó lehet : folyónév, földrajzi név, állatnév, stb.

Példa:

Folyónév          SO+++++L      Dráva

Földrajzi név     BA++++++HA              Bakony

Állatnév            +++OLAT         Hód

Személynév     KOS+++++TA              Ármin

.

15. Szóbeültetés

Egy megadott szóba kell minél több olyan szót (szótagot) ültetni, amely ott gyökeret verve értelmessé teszi azt. Győz a legtöbbet összegyűjtő.

Példa:

MEG…LŐ   =    megdűlő – megdőlő – megellő – megélő – meghűlő – megkelő – meglelő – megölő – megőrlő – megsülő – megszelő – megszülő – megtelő – megtörlő – megülő stb.

 

16. Hiányzik egy név

Következő játékunk minden mondatában egy név beírásával olvashatóvá válik a szöveg. Tehát melyek a hiányzó nevek?

Példa:

Vannak fur… …bonák is.

Néha a s …  …n furcsa.

Ezt a kari …   …n levágnám.

A koc…   sok a rakomány

Megoldás:

Csaba – Orsolya – Máté – Simon

 

17. Foghíjasan

Egyik változata szerint ugyan abba a vázszerkezetbe többféle megoldás változata is elképzelhető. Ezek összegyűjtése a cél.

Példa:

K+R+M

M+D+R

B+K+S

K+V+R

Megoldás:

Korom  –  karám           – köröm          – kérem        – körém

madár  – míder            – modor          – meder

békés   – bökés            – bukás            – bakis           – bakás

kever   – kavar            – kövér             – kiver

Másik változata szerint két szó találkozik betűről-betűre azonosan egymással, azaz az egyik végével kezdődik a másik eleje. Csak a találkozást ismertetjük és a két szót ez alapján, kell kitalálni.

Példa

+++DU+++

+++PUS+++

+++VÁR+++

+++DUN+++

Megoldás:

hajdu – duhaj

kapus – puska

Mosonmagyaróvár – Várna

Verdun – Dunkergue

 

III. Hangzóváz

18. Töltsd ki!

Játékunkban értelmessé kell tenni az elrejtett szöveget. Két változata ismert.

Ha csupa mássalhangzót adunk meg, és csak a magánhangzókat kell beírni.

Példa:

Gy.k.rl.tt.sz..m.st.rt                               Tacitus

.t.tl.ns.gb.n..t.l.t.v.k.nys.gsz.b.d.tm.g    Seneca

A másik változat szerint minden betűt jellel helyettesítünk: magánhangzó-O, mássalhangzó- X jelet kap, az előre felírt 30-50 betűnyi sort kell kitölteni. Győz a legértelmesebb szöveg.

Példa:

OXOXOXOXXOXXOXXXOXOXOOXXXOXXOXOXXXO                 Seneca

XOXOXXOXXXOXXOXXOXXOXOXXOXOXXOXOX                      Szophoklész

Megoldás:

Gyakorlat teszi a mestert (Tacitus)

…a tétlenség bűneitől a tevékenység szabadít meg. (Seneca)

A tevékeny ember számára egy nap se hosszú.  (Seneca)

Sokat vagy jól beszélni – két külön dolog.  (Szophoklész)

 

19. Azonos mássalhangzóváz

Jó néhány szavunknak azonos a mássalhangzóváza. Ha tehát a szavakból kiemeljük a magánhangzókat, valóságos rejtvényt kapunk. A feladat az, hogy egy vázra minél több megoldást keressünk.

Példa:

F+Z+S = fezes – főzés – főzős – fűzés – fűzős – fázás – fázós – fázis – fizus (fizetési nap) stb.

 

20. Azonos fazon

A cél olyan szavak keresése, amelyekben a magánhangzók megváltoztatásával új mondatokat tudunk

alkotni. Akár úgy, hogy az addig magánhangzóval elválasztott mássalhangzók egymás mellé kerülhetnek, vagy egy szóból többet is alkothatunk, illetve megfordítva, egy szóvá vonjuk össze őket.

Példa:

Fájó dalom – Fejedelem

Hü szíveket remélek – Ha szavakat rímelek

Süt a nap – Suta nép

Fejtorna – Fáj túrni

 

21. Csupa magánhangzó

Játékunkban csupa magánhangzót adunk meg. Ebből kell kitalálni az elrejtett személy nevét. Lehetséges verscímek és verssorok elrejtése is így!

Példa:

+E+Ö+I / +Á++O+                                            Személynév

++E++E++E+ /+É+É+                                     Verscím

+E++ / A /  + U+Á++ / A /  ++A+Á+O+      Verssor

Megoldás:

Petőfi Sándor

Szeptember végén

Megy a juhász a szamáron

 

IV.  Elő- és utóhangot keresünk

22. Népnév

Nyelvünkben elég gyakori, hogy jelzőként népneveket használunk egyes szavak előtt, mint például: arab szám – hollandi anya – stb. A játékunk ezt használja fel. A játékvezető három szót mond, és a játékosoknak ehhez kell a megfelelő népnevet kitalálnia.

Példa:

ágy – kulcs – kártya

csizma – meggy – hátha

gesztenye – káposzta – rizling

szalonna – pipa – tapasz

Megoldás:

francia – spanyol – olasz – angol

 

23. Elő- és utótag

A játékvezető egy olyan összetett szó előtagját mondja ki, amelyhez több utótag is járulhat, és mindannyiszor értelmes szót alkot velük. A cél minél több ilyen utótag keresése.

Példa:               hó …

Megoldás:        akadály – bucka – cipó – csata – csizma – dara – eke – ember

A játék játszható fordítva is, amikor csak az utótagot adjuk meg, és ebből kell az előtagot kitalálni.

Példa:              … had

Megoldás:      gyerek – szolga – sisere – derék

 

24. Azonos végződés

Feladat a megadott három szó alapján, az azonos végződés kitalálása.

Példa:

Eszme – kapus – szerep

Arc – lég – vasút

Járó – száraz – szűz

Hangya – tea – tükör

Megoldás:

csere – vonal – föld – tojás

 

25. Személynevű dolgok

Tímár György állított először össze olyan sorozatot, amelynek minden egyes szava elé vagy mögé egy személynév (keresztnév) kerül, és ezeket mindig egybeírjuk. Feladat a szavak elő vagy utótagját megfejteni.

Példa:

Lánc – Eszterlánc

Hübele – Hűbelebalázs

 

V. Hamis összetétel

26. Mi az ellentéte?

Az elhangzott mondatok ellentétét kell kitalálni. Ez mindig egy szó lesz és a rész ellentétek összeolvasásából alakul ki.

Példa:              Ti férfi s kialszik

Szoprán a tenger

Nagy fölemel ez

Egész Te vegyület

Megoldás:       minőség – altató – kiselejtez – történelem

 

27. Vet – elereszt – recept = Szórejtvény

A megfejtésekből, kialakuló szótagokból, szavakból egy új szót kell kialakítani.

Példa:

Kezében tart az énekem

Hamis kacat földet túr.

Folyton leeresztem a torkomon.

Ez a bálna egy estének a csúcsa.

Megoldás:

Fogadalom – állomás – örök kényelem – ecetes torma

 

28. Mesterséges homonímia

A télnek nincs azonos alakú szó párja, de a többes számának már van: telek – házhely. Játékunk is ezen alapul. A szó kétféle értelmezését adjuk meg, majd ebből kell kitalálni a közös homonímiát.

Példa:

Tengerparti üdülőhely                 – Remélné megjöttödet

Téli tartózkodási hely                  – Fegyvergolyókkal elborít

A tökfélékhez tartozó növény    – Tűzhelyetek része

Cselekedtek                                  – Feladatsoros képességpróbák

Megoldás:

Várna  – telelő – sütőtök – tesztek

 

29. Hamis összetétel

Az ilyen csalóka összetételű szavak szórejtvények. Itt csak a meghatározásokat kell meg megadnunk, amelyekből már könnyű a megfejtés:

Példa:

Csupa agyvelő                                           – színész

Határőr laktanya lángol                         – őrség

Fiatal juhlegény puskát ragad              – bárányhimlő

Sertéshím alaphangja                            – kandó

 

VI. Tömören

30. Fogjuk rövidre

Egyre többet írunk, jegyzetelünk, és egyre gyorsabban tesszük ezt. Eközben egyre több jelet találunk ki a szavak lerövidítésére, az egyszerűsítésre. Játékunk alapja is ez, ugyanis különféle jelekkel, rövidítésekkel értelmetlenné tett mondatokat kell a feladatban megfejteni, azaz újra értelmessé tenni.

Példa:

ÁR – IK  dl   VE x INT = Ármin úszik, de Cili terve szerint

 

31. Tömörkénnyel

Amikor szavakkal játsszunk, sokszor kényünkre, kedvünkre áthágjuk a nyelvtani szabályokat. Játékunkban önkényesen tömöríteni kell egy-egy kitalált, mókás szóban a játékvezető által elhangzott mondatot.

Példa:

Lopott csíkos csikó      – zabra zebra

Fondorlatos elefánt       – cselefánt

Ugyanezt játszhatjuk megfordítva is, amikor csak a tömörített, tréfálkozó kedvű szócsinálmányokat ismertetjük, ebből kell visszakövetkeztetni az eredeti mondatra.

Példa:

Loholó                          – siető holló

Hülemüle                     – buta fülemüle

 

32. Bőségzavarban

A gondolatot nyelvi formába öntjük, mondattá testesítjük. Hogy milyen lesz, nem csak a gondolattól függ, hanem tőlünk is, megformálóktól. Ezt felhasználva, a játékvezető egy alap mondatot fogalmaz meg, amelyre a játékosoknak az összes megfogalmazási lehetőséget össze kell gyűjteniük. Azaz

hányféleképpen hangozhat el különböző formában, de azonos értelemben ugyanaz a mondat.

Példa:

Levente lecsüggesztett fejjel lépked Orsolya mellett.

Orsolya a lecsüggesztett fejű Levente mellett, lépked.  és még kilenc változatban.

 

33. Sűrítsünk!

Nyelvünk erényei között talán első helyen említendő a tömörség, az a képesség, hogy gazdag mondanivalót tudunk sűríteni kevés szóba. A játékvezető ez alapján közléseket olvas fel, amelyeket a játékosoknak tömören, és minél rövidebben kell elmondaniuk.

Győz a legkevesebb szófelhasználású változat.

Példa:                          Az én mesémtől szenderült álomba.

Megoldás:                   Én meséltem álomba.

 

VII. Különbségek

 34. Tréfás kérdés

Az elhangzó kérdések két, hasonló alakú szót idéznek fel. Melyik kettőt?

Példa:

Albán űrhajós bégi rangban.

A legritkább férfinevek egyike. Gyakorlatilag már egy sincs belőle.

Drámai összeütközés egy lóban.

Hosszú zarándokutak pihenőhelyén játszott kártyajáték.

Megoldás:

Szkander – szkafander

Zénó – zéró

Konfliktus – konflis

Kanaszta – Canossa

 

35. Ha egy betűt megváltoztatok

Játékukban a változások meghatározásait mindig megadjuk, ezekből kell kitalálni az alapszót és változatait.

Példa:

A kislányom szép, de ha egy betűjét megváltoztatom, feszélyező lesz, ha egy másikat, akkor bevonalkázott lesz.

Van egy egzotikus állatom. Ha egy betűjét megváltoztatom fadodoz, ha egy másikat, hölgy lesz belőle

Megoldás:

csinos – kínos – csíkos

Láma – láda – dáma

 

36. Mi a különbség?

A játékvezető által közölt értelmezések alapján azonosítani kell a szavakat, majd megállapítani, mi a különbség a két szó hangalakja, illetve írásképe között.

Példa:

Mi a különbség a gyerekjelentésű népnyelvi szó és a tyúkkal rokon, nagy testű háziszárnyas között?

Mi a különbség a nőstény madár általános megnevezése és az 1-2 éves juh népnyelvi neve között?

Megoldás:

Pulya – pulyka

Tojó   – toklyó

 

37. Rákérdezünk!

Jócskán akadnak minden nyelvben, így a magyarban is hasonló alakú szavak. Ez az alaki hasonlatosság megnehezíti szabatos használatukat.

Játékunkban erre építünk, és a versenyzőknek mindkét szó értelmezését megadjuk.

Nekik kell értelmezniük a szópárokat, azaz megoldani, hogy miért nem mindegy, melyik alakot használjuk.

Példa:

Fáradság vagy fáradtság

Konzol vagy konzul

Megoldás:

Fáradozás, igyekezet – kimerültség

Gyámkő, tartópillér, tartószerkezetből kinyulú kar, vezető tisztviselő a külképviseleten, követségen.

 

38. Tréfás különbségek

A találós kérdések távoli rokona. Ez tréfásan tesz különbséget a legkülönfélébb dolgok azonos fogalmai között.

Példa:

Mi a különbség a Bodri kutya és a Szakácsné között?

Mi a különbség a mókus és a fakereskedő között?

Mi a különbség a málnás víz és a szobalány között?

Mi a különbség a szappan és a majom között?

Megoldás:

csak ugat – Maris

felkúszik – alkuszik a fára

csak víz – Boris

vízbe dobva:  bent marad és habzik – habozás nélkül kiugrik

 

39. Utolsó betű előre fuss

Játékunkban minden meghatározás egy szót takar, amelynek megfejtése után annak utolsó betűjét első elejére tesszük, így egy újabb értelmes szót kapunk megfejtésül.  A feladat ennek a két szónak a kitalálása.

Példa:

Sebészkés

Bírósági döntésre váró ügye

Vonaton indul célja felé

Az elefánt ékessége

Megoldás:

Szike               –  eszik

Pere                –  eper

Utas                –  suta

Agyar             –  ragya

 

40. Helycsere

Játékunkban olyan szavakat kell gyűjteni, amelyek értelme két szomszédos betű helycseréjével megváltoztatható. De játszható úgyis, ha csak a szavak meghatározásait adjuk meg, és ebből kell

visszakövetkeztetni rájuk.

Példa:                         újabb               –  újbab

borssal             –  brossal

olvad               –  lovad

kifejlet                          –  kifejelt

Játszható szó-triókkal is, amikor a harmadik szóban újabb, de ezúttal két másik betű cserél helyet.

Példa:

emelget           – emleget      – meleget

szeme              – eszme         – eszem

csutak             – csutka         – csukta

béren             –  ébren           – érben

 

41. Szomszédolás

Mi történik, ha valamelyik szavunk tőszomszédos mássalhangzói helyet cserélnek Néhány esetben, megváltozik a hangja, elváltozik a jelentése, módosul a szó értelme. Játékunkban megadott időre kell összegyűjteni néhányat, vagy a szavak meghatározásait adjuk meg és ebből visszakövetkeztetni az eredetre.

Példa:

Máskor            – máksor

Kotló                – Koltó

Játszható úgy is, hogy most a kezdő és végző mássalhangzót cseréljük meg. A megoldás akkor teljes értékű, ha a hangcsere következtében létrejött szavak helyesírása szabályos.

Példa:

Rovás               – sóvár

Csörög             – Göröcs

Vagy megtehetjük azt is, hogy olyan szavakat kérünk, amelyekben két tetszőleges magánhangzó cserél egymással helyet, új értelmes szót alkotva.

Példa:

gyalu                 – Gyula

nyúlánk            – nyálunk

 

42. Szóékelés

Játékunkban a szavakból elvehetünk, vagy hozzátehetünk egy-egy mássalhangzót, úgy, hogy annak eltávolítása (hozzátétele) után is értelmes lesz a maradék (új) szó. A hangok eredeti időtartalma nem módosulhat. A játékot vagy megadott szavakkal, vagy szógyűjtéssel játszhatjuk.

Példa:

dereglye          – lék   – derelye

erkély              – lék    – erély

bója                 – ék     – boglya

karaj                – ék     – karvaly

Játszható úgy is, hogy csak a végszavakat adjuk meg, ezekből kell kitalálni az induló szavakat.

Példa.

Maros – markos – mardos

Lehet úgy is játszani, hogy feladatképpen egy mondatot olvasunk fel, amelyben csaknem minden szó meglékelt, a feladat a mondat eredeti értelmének visszaállítsa.

Példa:

Megszedték a szőkéket  =  Megmetszették a szőlőtőkéket.

 

VII. Szótagolás

43. Panelek

Bizonyos számú szó-panelt (szótagot) adunk meg. A feladat: minden panel (szótag) felhasználásával (csak egyszer), minél több és minél hosszabb szavak összeállítatása.

Példa:

Ács          Bak          Béla          Bocs

Bor          Busz         Elit           Ég

Érem       Feles        Iroda        Komp

Kor          Lett           Lista         Lom

Rom        Szak         Szem        Szó

Megoldás:

Szólista           –        Szemérem     –     Irodalom

Bocskor          –        Bakelit           –      Borbála

Feleség          –         Szakács         –      Komplett       – Rombusz

 

44. Szótaglánc

Játékunkban közmondások – versek – szállóigék – stb. szövegét adjuk meg szótagonként. A feladat az eredeti szöveg összerakása. Természetesen a leggyorsabb győz. A másik változat szerint a szótaglánc szavainak csak a jelentését adjuk meg, a játékosoknak ebből kell kitalálniuk a szöveget. Egy újabb változata szerint a feladat egy kezdőszóból időre olyan új szavak létrehozása, amelyek kezdő szótaga megegyezik az előző szóvégző szótagával. Időre vagy hosszra játszható.

Példa:

papa – paraj – rajkó – kósza – szabó – bódé – dékán – kántor – torzsa

De ez játszható úgy is, hogy a pontszámot az dönti el, ki hányszor használ fel (többször) egy előre megállapított szótagot (pld: TA).

Példa:

porta – Tata – tapos – posta – stb.

 

45. Szófelezés

Megadott időre kell minél több olyan szót földeríteni (toldalékolt, azaz képzővel ellátott, esetleg ragozott magyar szóalakot), amelynek első fele tökéletesen egybevág a másodikkal.

Példa:

Okok

Gyöngyön

Játszhatjuk olyan szóalakokkal is, amelyeknek második fele ugyanaz, mint az első, csak éppen fordítva.

Példa:

Inni

Ette

 

46. Szótagkidobó

A játékosok felváltva mondva, megtöltik egy tábla 6×6-os négyzeteit (36-t) a maguk ajánlotta szótagokkal – ugyanaz nem fordulhat elő kétszer – majd két kockával sorrendben dobnak. Az egyik kockával a vízszintes rovatszámot határozzák meg, a másikkal a függőlegeset. Egy menet öt szótag kidobásáig tart. Az szerzi a legtöbb pontot, aki összes szótagját értelmes szóvá (szavakká) egyesíti. A föl nem használt szótagok után mínusz pontok járnak.

 

VIII. Formákban

47. Betűbeírás

Minden játékos előtt egy 6×6-os négyzet van, amelyet a többiek nem látnak. A játék menetében minden játékos mond egy-egy betűt felváltva, amelyet mindenki beír a négyzet egyik kockájába. A cél szavak kialakítása, úgy, hogy az egyszer beírt betűt már nem lehet módosítani.

A pontozás a kialakult szavak betűszáma szerint történik:

6 betűs szóért          6 pont

5 betűs szóért          4 pont

4 betűs szóért          2 pont

3 betűs szóért          1 pont jár.

Az összpontszám alapján lehet eredményt hirdetni, a 36 betű után.

 

48. Bűvös négyzet

Az előre megadott betűket olyan négyzetformájú elrendezésbe kell elhelyezni, amelyben a betűk különféle irányokban összeolvasva is ugyanazt az értelmet adják.

Példa:

T   A  K   A   R                V   E   L   E   M

A  D  O   M   A                E   T   E   L   E

K  O  N   O   K                L   E   G   E   L

A  M  O   D   A                E   L   E   V   E

R  A  K   A    T                M   E  L   E   G

 

49. Szótagháló

Három vagy négy szótagos alapszóból indulhatunk ki. Mindenki a saját szövőszékén dolgozik.

A munka menete. Valamennyi szótag fölé és alá olyan szót kell kapcsolni, amelynek végső, illetve kezdő tagja azonos az alapszó megfelelő részével.

Példa:

es      fa

te      le     kö        ot

len    ve    rül       rom

TE    LE    FON   BA

te      ve    to          ba

jé      ze     ló          ke

be     té     ra          len

se                   gye

A babér azé, aki nagyobb kiterjedésű szótaghálót készít szövőszékén.

 

50. Szómozaik

A játékosok 5×10 kockából álló táblán játszanak. Felváltva mondanak egymásnak egy-egy betűt, amelyet valamennyi játékos azonnal beír a saját játékmezejének bármelyik kockájába. A cél az, hogy minél több öt betűs szó alakuljon ki.

Amikor a mező betelt, összeszámoljuk, kinek hány ép szót sikerült alkotnia.

 

IX. Képzővel

51. Kicsinyítő képző

Játékunkban a kicsinyítő képző (-ka, -ke) segítségével válaszolunk minden feladott kérdésre, amelynek során egy adott szóból, kicsinyítő képző segítségével, egy újabb szót alkotunk.

Példa:

Melyik az a vízinövény, amelyikből rovar lesz?

Melyik színből lesz keresztnév?

Melyik mulatóból lesz vízi jármű?

Melyik hippilányból lesz fémedény?

Megoldás:

Sáska – Piroska – Bárka – Csajka

 

52. Egyes szám – többes szám

Játékunkban a szavak minden egyes elemét többes számba tesszük (esetleg különféle esetekbe rakjuk). A feladat az alapszó megfejtése.

Példa:

Fájnak dalaim

Lesnek eprek

Hullanak arab lovak

Tengenek e részek

Megoldás.

Fájdalom – leseper –hullarabló – tengerészek

 

53. Képtelen ragozások

A feladat képtelen ragozás segítségével bebizonyítani egy szó keletkezését, létrejöttét.

Példa:

Agyő                = agy én, agy te  …

Tibor                = é bor, te bor, ő bor, mi bor …

Mimikri           = én én kri, te te kri, ő ő kri, …

Minőség          = én nőség, te nőség, ő nőség, …

 

X. Tologatva

54. Mondattologatás

Minden játékosnak egy-egy sűrűn teleírt lapot osztunk szét, ahol azonban a mondatokban írásjelek nem szerepelnek. A feladat az írásjelek helyes beírása, minden jól visszakerült vessző, kettőspont, pont és vessző, pont, egy-egy pontot ér.

 

55. Elválasztás

Egy szövegben a szóhatárokat többféleképpen lehet elhelyezni. Ettől aztán a legvadabb meghatározások kerülhetnek egy egyenlőségjel két oldalára. Játékunkban csak a meghatározásokat adjuk meg, a többféleképpen elválasztható szó megfejtése a játékosok feladata.

Példa:

Egy bagdadi vénül                        = egy mátka háborog

A cigarettázás aljas dolog           = teljesen egyetértünk

Megoldás:

Arab őszül                   Ara bőszül

színi gazság                 szín igazság

 

56. Szótagtologató

Lényege: úgy kell megváltoztatni a szöveg értelmét, hogy a betűket széttoljuk, vagy összehúzzuk, de anélkül, hogy sorrendjüket megváltoztatnánk.

Példa:

Mohamed vén                           = Moha medvén

Tar kasza marat                        = Tarka szamarat

Ingatagság                                  = Ing a tagság

Hétfőre megérte                        = Hét fő remeg érte

 

XI. Egyenletben

57. Szóegyenlet

Lényege, hogy csak a meghatározásokat adjuk meg egy szabályos számtani műveletben.

A megfejtés egy szó (lehet több is). Nézzük a variációs lehetőségeket.

Egyenlet:

Pici + végtag = kierőszakol

Tágas mélység + elintézésre váró jogi kérdés = színlelt ok

Plusz betű:

Egy prágai író neve + egy betű = egy magyar írónő neve

Egy híres francia író neve + egy betű = egy francia festő család neve

Szóboncolás:

Takar és létezik, az együtt tetőzet.

Ravasz ötlet után kötött paripa gordonkává válik.

Megoldás:

Kicsikar            –  Ürügy

Kafka –             –  Kaffka,

Verne               –  Vernet,

Fedél               –  Cselló,

 

58. Jelesen felelj!

A játékvezető olyan egyenleteket ad fel, amelyekben az elemek nevét vegyjeleikkel kell behelyettesíteni.  Az így összeolvasott szavakból áll egybe a megoldás.

Példa:

Arany + ízlés = hónapnév

Megoldás:

Augusztus

 

XII.  Betűről – betűre

59. Betűtenisz

Két csapat megosztja egymás között a magyar (40 betűs) abc-t. (tehát A-LY egyik, M-ZS másik). A feladat olyan szavak képzése a labdamenetek során, amelyeknek betűi válogatva hol az ABC első, hol pedig a második feléből valók. Az ellenfélnek minden betű után jogában van visszakérdezni, hogy mire gondolunk. Ha tudunk rá válaszolni, nekünk jár két pont, ha blöffölünk, akkor nekik. Ha passzolunk, azaz nem tudjuk folytatni a játékot, akkor az ellenfélnek egy pont jár. Tanácsos előre tisztázni, hogy ragozott, jellel vagy képzővel ellátott szavakat is elfogadunk – e?

A játszmát 21 ponttal, de legalább 2 pont különbséggel lehet megnyerni.

 

60. Ki hány betűig jut?

A játékvezető által megadott betűből kiindulva kell mindenkinek értelmes, minél hosszabb szó alkotnia, úgy, hogy közben a lépcsőfokok is értelmes szavak legyenek (minden egyes újabb szónál a betűk az anagramma szabályai szerint felcserélhetőek). Győz a legtöbb betűből álló megoldás.

 

61. Építsünk, bontsunk!

Minden kérdésünk után 1-1 betűvel növekszik a piramis betűinek a száma, miközben minden új válaszban az előző szó összes betűi is szerepelnek.

Példa:

Személyes névmás                      Te

Az éj előtti napszak                     Est

Történés                                        Eset

Disznószőr                                    Serte

Szakember                                   Mester

Az anagramma szabályai szerint a betűket bármilyen sorrendben felhasználhatjuk. A játékot fordítva is játszhatjuk, amikor is az utolsó kérdéstől indulunk el, ekkor a piramist bontani fogjuk minden egyes válaszunkkal.

 

62. Erjékáté

A „T” játékunkban szótő, a „K” a képző, a „J” jel és az „R” rag lesz. A játékvezető csak a szavak képleteit adja meg az előbbi jelekkel, a játékosok feladata a szavak kitalálása ezekből, a képletekből.

Példa:

TTKJR

KTKKR

TRTJ

TTTT

Megoldás:

Díszőrségeteket

Kimondhatatlanul

Cserbenhagytak

Lőszerraktár

 

63. Kötelező betű

A társaság tagjai csak (egy megadott betűre végződő) szavakkal felelhetnek a játékvezetőnek, vagy válaszolhatnak mondatban.

Gyakorlásul próbáljunk mi is csupa GY- betűre végződő szóval mondatot alkotni.

Példa:

Ahogy, langy elegy fogy,úgy fagy egy nagy varangy.

 

64. Azonos betűvel

Rövid történetet mondunk el. A feladat, ugyanezt megadott betűvel (k – h – b stb.) kezdődő szavakkal elmondani. Lehet zanzásítani, és lehet bővíteni is (névelők: a – az – egy, nem számítanak). Győz a legjobb megoldás.

Másik változata a Hova utazol?

Ebben egy rövid kérdés hangzik el, amelyre feleletként az elhangzó városnév kezdőbetűjével  kezdődő szavakkal kell válaszolni.

Példa:

Úgy tudom Vácra utazol, mit csinálsz ott?

– Vendéglőben vacsorázva vidáman víkendezem.

Hallottam, hogy Fonyódra utazol, mond mit csinálsz ott?

– Fogorvosom fülcimpáját fodrozom.

Egy újabb változatnak Akrosztichon a neve.

Itt fogalmakat kell a szavak betűinek kezdőbetűkként való felhasználásával jellemezni.

Példa:

Bartók = Bámulatos Akotóerejü Remekműveket Teremtő Óriási Komponista

Engels = egy nagy gondolkodó ember, lángelméje századának

 

XIII. Magyarul

65. Jut eszembe

Jó játék, ha régies verseket, idézeteket vagy tájnyelvi szólásmondásokat mai köznyelvi formákba öntjük és ezután az eredetüket, firtatjuk. Tehát milyen szólásmondásokat magyarítottunk?

Példa:

Egy virág nem hozza meg a tavaszt.

Azt akarja, hogy jóllakjék,de a bárány is egészben maradjon.

Megoldás:

Egy fecske nem csinál tavaszt.

A kecske is jóllakjon, a káposzta is megmaradjon

 

66. Szójelentés

Általában több szót használunk mindennapi beszédünkben, mint ahányat ismerünk belőlük. Nem ismerjük jelentésüket, mert ritkán találkozunk velük. Játékunkban a szó mellett álló három jelentésváltozat közül kell kiválasztani az igazit:

Bokály

A: kuruc hírvivő

B: egyfülű agyagkancsó

C: bokavédő – nyelvújítási szó

Játszható még Fele sem igaz, vagy egyszerű kérdés változatban is.

Megoldás:

Kettes

 

67. Tájaink szavai

Hazánk egy-egy tájvidékén olyan szavakat is használnak, amelyeket máshol nem hallani.

Ha a játékosoknak valamilyen szöveget olvasunk fel, amelyben ilyen szavak fordulnak elő (lehetséges még zsargon, diákszáj, stb.), feladatunk a szövegkörnyezet alapján a szavak értelmének kitalálása, megfejtése.

Példa:

Pemet, kuruglya úgy forgott a kézben, tudtam, langalló lesz érte a bérem

Füstfaragó?

Csontorgona?

Megoldás:

Pemet                = rúd végén rongycsomóval, kemence tisztításához

Kuruglya           = szénvonó, hamu eltávolítására

Langaló             = lángos

Füstfaragó        = diáknyelven kéményseprő

Csontorgona     = hars magyarul sovány, vézna

 

68. Magyarítás

Játékukban azt kell megfejteni, hogy milyen idegen szó helyett ajánlotta egy lelkes nyelvbarát ezeket a magyarított megnevezéseket.

Példa:

Buroksúly

jegyőr

De játszható úgy is, hogy mi adunk meg közszájon forgó szavakat, amelyeket a versenyzőnek kell magyarosítaniuk. A legjobbakat pontozzuk.

Példa:

Akvárium

Helikopter

Megoldás:

Tára                 – Kalauz

Vízkalitka         Helybőlszálló

 

XIV.  Palindrom

 69. Összekevert tükörmondatok

Játékunkban a fordítva is olvasható mondatok szavait összekeverjük. A feladat ebből a szóhalmazból az eredeti állapot visszaállítása. Győz az, aki esőnek rakja ki a szavakból a mondatokat.

Példa:

Az rabolta haza Bartókot, a hat ló.

Soká szi tütüt Iszákos Ákos, soká.

Megoldás:

Az a hat ló Bartókot rabolta haza.

Iszákos Ákos tütüt soká, soká szi.

 

70. Palindrom szórejtvények

A szórejtvények megoldása mindig egy oda- és visszaolvasható (palindrom) szó, vagy mondat.

Példa:

Neked ront a teherhordó

Fondorlatos száraz lom.

Bőrkikészítő iparos hiteget.

A keretem értéke.

Megoldás:

Rád rohan a hordár.

Ravasz avar

Tímár ámít

A rámám ára

 

XV. Szólánc

 71. Nevek lánca

Igazi láncba fűzhetőek a nevek, ha az első név utolsó betűjével kezdődik a következő név.

Példa:

Weöres – Shakespeare – Edison – Napóleon – Nurmi – Illyés

Aki nem tud válaszolni hibapontot, kap, 10 hibapont összegyűjtése után kiesik a játékból.

Gőz a legtovább bentmaradó.

Ugyanez történhet szótaglánccal:

Példa:

ajtó – tócsa – csapódik – iktat – tataroz                          stb.

Ugyanez történhet összetett szavakkal:

Példa:

asztalláb – lábfej – fejfa – facipő – cipőtalp                    stb.

 

72. Víz – ből Jég

A játék alapja egy szólánc készítése, amelyben egy kiinduló szót betűnként átalakítunk – minden változtatáskor értelmes szót kell kapnunk -, és a célként elérendő szót is megadjuk. A feladat, hogy minél kevesebb lépcsőfokon keresztül jussunk el hozzá. Pontozás: a lépcsőfokok számát összevetjük a mi általunk előre leírt szólánc hosszával, egyező szám esetén két pontot adunk, minden egyes lépcsőfokkal kevesebb megoldásnál plusz egy – egy pont jár. Természetesen a hosszabb megoldásoknál mínusz pontok kerülnek kiosztásra.

Példa:

Sör – ből Tej

Kopár – ból Füves

Megoldás:

Sör – sár – tár – táj -Tej

Kopár – kopás – kapás – csapás – csalás – falás – felás – feles – füles – Füves

 

73. Szóról szóra

A feladat, hogy egy megadott szót minél több más jelentésű szóvá alakítsunk át úgy, hogy csak a szó egy – egy hangját változatjuk meg. A változatok száma szerint pontozunk!

Példa:

KÉP = csép – gép – lép – nép – pép – kúp – kap – köp – kém – kény –  kéz  stb.

 

74. Erről jut eszembe!

Valaki mond egy szót. A kővetkező rámondja, ami erről az eszébe jut. (előre meghatározva: csak igék,  rokon értelmű után egy rímelő, csak értelmi rokonság, stb.) Így haladnak sorban, amíg a szó újra vissza nem kerül a kiinduló játékoshoz. A játékosok a KONTRA bemondásával ellenőrizhetik, hogy milyen a kapcsolat az előző és az elhangzott szó között. Ha a kérdezett megfelel a távoli fogalmakat, összekapcsolja, a kérdező kap rossz pontot, ha nem akkor a kérdezett.

Példa:

Meleg – nyár – nyír (másik fafajta) – vág – fodrász – borbély

kordély – taliga – Aliga –  Balaton – víz – meleg

A feladat, hogy minél kevesebb lépcsőfok árán jussunk vissza az alapszóhoz, a másik játékos viszont próbálja ezt minél tovább nyújtani.

 

XVI. Intarzia

75. Szógiliszta

Szavunkat szét kell szeletelnünk, hogy minden egyes darad értelmes legyen, de csak az elejétől a vége felé haladva vehetjük ki belőle a kisebb-nagyobb intarziákat (ebben egybetűsök is lehetnek!)

Példa:

Kötelezettségvállalás

Aki többet fejt meg a megadott időre, győzhet a partiban.

Megoldás:

Köt – kötelez – kötelezett – kötelezettség – öt – tele – te – e – el – le – ez – s – sé – ég –  vál – váll – vállal – áll –  álla –  ás

 

76. Intarzia

Játékunkban megadott személyneveket kell elbujtatni úgy, hogy szótagonként, betűkként is felhasználhatóak a nevek elemei, de sorrendjük nem változhat, tehát a szövegből kiolvashatóak legyenek.

Példa:

A pénzsóvár Ady – hé! – divat lett újra.

A legvitézebb s legjobb aga bizonyára Mehemed.

A vicsorgó párducot is művészien dresszírozza.

De megkeresem illendőképpen.

Megoldás:

Váradi Hédi – Jobba Gabi – Vészi Endre – Keres Emil

 

XVII.  Helyesen

77. Játékos helyesírás

Játékunk alapja az a dzsungel, amelyet a j – ly használata, vagy az egybe vagy a különírás okoz, nem is beszélve a többiről. Ez alapján mi is alkothatunk rejtvényeket.

Példa:

Viszo.og

mé.

hi-ába

papagá.

Pótalkatrészmennyiség: egybe – külön – kötőjellel

Megoldás:

ly – ly – hiába – j

Pótalkatrész-mennyiség    :      Kötőjellel

 

78. Beteg mondatok

A: Sokszor figyelmetlenül, hanyagul fejezzük ki magunkat. Beszédünkben ezért nem ritka a beteg szó, a megnyomorodott szerkezet, a kórosan elváltozott stílus.

A felolvasott vagy írt mondatok közül ki kell szűrni a helyteleneket.

Példa:

1. Ez a mű keresztülment a cenzoron.

2. Ez a mű keresztülment a cenzúrán.

3. Ez a mű keresztülment a cenzor kezén.

B: Ebben a változatban már csak egyetlen egy, de rossz változat található, amelyet a játékosoknak kell újra egészségesre gyógyítani. Visszaadni a mondatok eredeti testi és szellemi erejét.

Példa:

Rengeteg, egymástól sok száz kilométerre levő apró falvakban megfordultunk.

C: Meg is fordítható a játék. A játékvezető ezúttal csak a teljesen hibátlan mondatokat olvassa fel. A játékosok feladata, hogy közöljék előrejelzéseiket, hogy hol, hogyan szoktak helyesírási hibákat elkövetni a gondatlanok, vagy azok, akik nincsenek tisztában a szabályokkal.

Példa:

Szabó Lőrinc szoros kapcsolatban állt Babitscsal.

Megoldás:

A.   az egyes hibás

B:   Rengeteg, egymástól sok száz kilométerre lévő apró faluban megfordultunk.

C:   Babits-csal, Babitssal, Babits-al, Babitsal.

 

XVIII.  Anagramma

 79. Szószaporítás

A játékvezető egy hat betűnél többől álló szót ad fel a játékosoknak, akiknek ebből az alapszóból, annak betűiből kell minél több új szót alkotniuk. Akár az összes betű felhasználásával, akár a szó tetszőleges számú betűjének felhasználásával. Az új szavak száma alapján lehet pontozni.

Példa:                          melegrekord

Megoldás:                   leg – kelme – dekor – kerge – remeg – meder – dog – gerle – rom

 

80. Mit rövidít?

Mindennapjaink során találkozunk SZTK-hoz hasonló betűszavakkal. Néha tudjuk mit jelentenek, máskor nem, ilyenkor megpróbáljuk megmagyarázni magunknak.

Például:                        ÁFOR

Megfejtés:                    Átkozottul Füstülő Olaját Rádsózza

 

81. Szófelbontás

Egy-egy szót felbontunk a szót alkotó hangokra, és megadott szempont szerint olyan szavakat alkotunk, amelyek sorjában az eredeti szó egyes hangjaival kezdődnek. A legjobbnak ítélt megoldásokat pontozzuk.

Példa:                          Bolgár = Balkán országban lakik, gondoz árpát, rózsaolajat

Itt az új szavakkal, a felbontott szót kell jellemeznünk!

 

82. Részanagrammák

Kiválasztunk egy hosszabb szót, és rész anagrammákat készítünk belőle, de úgy, hogy az alapszóból (minimum 8 betűs) összeállított 4 – 6 betűs szavakban szerepeljen az alapszó valamennyi betűje. A feladat, ezek alapján az eredeti szó megfejtése.

Példa:

Lator – agy – agyar – tok – alak

Gát – tábor – boci – Gabi – karát

Üzem – szag – zsenge – sün – pang

Kotta – siló – tiltat – atyai – józan

Megoldás:

Gyakorlat

Katicabogár

Napszemüveg

Sajtónyilatkozat

 

83. Mondatanagramma

Próbálj öt vagy hat szavas mondatot alkotni, amelynek valamennyi mondatanagrammája értelmes (a magyar nyelv hajlékonysága lehetőséget ad rá, hiszen nincs kötött szórend), azaz bármilyen sorrendben írjuk fel, mindig más hangsúlyú (5=120, 6=720) mondatot kapunk.

Példa:

Elvittem őt fagylaltozni.

Elvittem fagylaltozni őt.

Őt vittem el fagylaltozni.

Megoldás:

Nem hagytam otthon.

Nem pedig máshova

Nem pedig másvalakit.                         stb.

 

84. Különleges összetétel

A szóösszetétel különlegessége az, hogy az előtag anagrammája az utótag. A játékvezető csak a szó meghatározását adja meg, amelyre egyetlen ilyen szóval kell, lehet válaszolni.

Példa:

Kétéltű állat hímjéé.

A kapuvédők számára alapított díj.

Megoldás:

Békabaké – Kapukupa

 

85. Kirakós anagramma

Minden játékos 8 – 8 betűt húz, illetve kap. Ha valamelyik játékos értelmes szót tud kirakni, az a táblára helyezi betűit. Ő a szó betűinek számával megegyező pontot kap. Amennyiben egyetlen egy játékos nem tud szót kirakni a betűiből, addig húznak középről, ameddig ez valakinek nem sikerül. A következő játékos ilyenkor az alábbiak közül választhat:

  1. saját betűiből kiegészíti értelmes szóra a táblán lévő szót
  2. új szóvá csoportosítja a táblán lévő szó betűit, amennyiben betű feleslegessé válik, az az átcsoportosító készletébe kerül
  3. új betűvel kiegészítve csoportosítja át a táblán lévő szót
  4. passzal eláll a lépéstől

A következők alapján pontozunk.

Minden új szó alkotása 1-1 pontot ér, ez akár több új szót is jelenthet.

Az új szóba került új betűk után 1-1 pontot adunk.

A kiesett és az átcsoportosító készletébe került betűk után 1-1 pontot levonunk.

A játék folyamán, ha valakinek kifogyott az összes betűje, húzással kell folytatnia a játékot. A játékot addig folytatjuk, amíg meg nem akadunk (új szót egyik játékos sem tud alkotni). Ekkor a játék folyamán szerzett pontok döntik el a helyezéseket.

 

XIX. Játékosan

86. Csacsi – pacsi

A meghatározások megfejtése mindig két olyan sor, amelyek az első betűk kivételével betűről betűre megegyeznek. Az első betűket mindig megadjuk segítségként.

Példa:

Se ilyen, se olyan ügyfeleim egyike gödröt készít.                        E – Ü

Rutinos ember számára jut hely a vendéglőben.                          T – K

Vezető állású szállodai alkalmazott robbanóanyagot temet.      F – L

Hajdani ócskapiac telepeseinek 50%-a vallást változtat.            T – F

Megoldás:

Egy felemás     – Ügyfelem ás

Tapasztalt         – Kap asztalt

Főportás          – Lőport ás

Teleki tér          – Fele kitér

 

87. Szókerülés

Minden olyan értelmezés találós kérdésnek tekinthető, amelyből hiányzik az éppen tárgyalt szó. Ha a körülírás találó, viszonylag könnyű megállapítani, miről is van szó.

A feladat tehát a szókerülés alapján a szó meghatározása.

Példa:

Az embernek szükségletei kielégítésére irányuló tudatos, célszerű tevékenysége.

Kijelölt helyen, időszakosan tartott, nagyobb szabású adásvétel.

Megoldás:

Munka

Vásár

 

88. Nyelvgyötrő

Feladatunk a nyelvgyötrő minél hibátlanabb elmondása (egymás után többször). Pontozás a hibák száma alapján történhet.

Példa:

Két kis kék pap, két képet kap.

Csinos csíkos cinkcsészében cukros csirkecomb.

Te tetted-e tettetett tettet? Tettetett tettek tettese Te!

Kerekes kerekét kerek keréken kerekíti kerekre.

 

89. Furcsa – Nem furcsa

Olyan mondatokat kell összegyűjteni, amelyekben látszólag a szavak ellentétére bukkanunk, de ezt a mondat értelme indokolja.

Példa:

Furcsa – ha a villamos késik

ha az ólomcső vastag

Nem furcsa – ha a mennyasszonynak aranygyűrűje van

ha a  kelkáposzta kell a piacon

 

90. Hogy tetszik?

A kérdezőnek összetett szót kell kitalálnia. Miután bejött, háromszor kérdezheti végig a jelenlévőket:

Hogy tetszik elölről?                          előtagra

Hogy tetszik hátulról?                       utótagra

Hogy tetszik összevissza?                 egész szóra

kérdőszóval.                                       vonatkoznak a válaszok

Rákérdezni csak háromszor szabad. A következő kérdező az a játékos lesz, akinek a válaszánál a kérdező rájött a helyes megoldásra.

 

91. Hármas szójáték

Az első játékos három szót mond. A következő olyan mondattal válaszol, amelyben ez a három szó szerepel (a mondat lehet összetett is). A játék annál mulatságosabb, minél távolabb esik egymástól a három szó jelentése.

 

92. Képzavaraink

Egyre többet találkozunk cifra kép és szóláskeveredésekkel, amelyek gondatlan és figyelmetlen fogalmazásaink eredménye. A közmondások területén is összeállíthatunk ilyen turmixot, amelyben azt kell megállapítani, hogy mi volt a két közmondás eredeti alakja.

Példa:

Nem enged a huszonegyből

Lándzsát tör felette.

Megoldás:

Nem enged a negyvennyolcból.     Kivágja, mint a huszonegyet.

Lándzsát tör mellette.                      Pálcát tör felette.

 

93. Sorrend hátulról

A magyar nyelv szóvégmutató szótárának szórendjét úgy alakították ki, hogy az értelmező szótár minden címszavát betápláltak egy számítógépbe, és azt az utasítást adták a gépnek, hogy a szavakat szedje betűrendbe, hátulról visszafelé. Mi is ez alapján adjuk fel a feladatokat, és a szabályos sorrendben felírt szavakat a játékosoknak fordított betűrend szerint kell sorrendbe rakniuk.

 

94. Eleje és vége

Z az eleje és R a vége, de kulcs van benne. Mi az?  ZÁR

Fenti példánkból is látható, mindig csak a kitalálandó szavak elejét és végét adjuk meg, egyúttal valamilyen utalással könnyítünk a fejtők dolgán.

Példa:

P az eleje és I a vége, néha szurkálják de, tömik is. Mi az?

R az eleje és Ó a vége, szól, recseg, és híreket mond. Mi az?

C az eleje és A a vége, színe különböző, de papírra egyforma nyomot hagy. Mi az?

Gy az eleje és K a vége, sír, bömböl és szalad, de azért a szülőnek kedves marad. Mi az?

Megoldás:

Pipa – rádió – ceruza – gyerek

 

95. Terc – Kvart – Kvint

A magyar ABC egyik érdekessége, hogy az ábécében szomszédos betűk láncszemei itt-ott értelmes szóvá állnak össze. Szabályos sorrendjük nem fontos, a lényeg csupán annyi, hogy értelmes szót képezzenek.

Példa:

a – babába

e – befecseged

o – ló nyomokon

ö – szörpöt

u – szúrt

A játékot időre játsszuk!

 

96. Betűk formája

Az ABC minden egyes betűjét valamilyen fogalomhoz, szókapcsolathoz, tárgyhoz, stb. kapcsolni tudjuk. A játékosok feladata, hogy a játékvezető által kért betűhöz ezt megtegyék.

Példa:

U = szög

S = kanyar

T = dugó

X = láb

 

Szójátékok

szojatekok